Jak konsumenci kupują w Internecie w 2021?

Gemius wraz z Izbą Gospodarki Elektronicznej stworzył raport „E-commerce w Polsce 2020”, dotyczący rynku sprzedaży w Internecie. Jasno wynika z niego, iż coraz częściej decydujemy się na zakupy online, a trend ten nadal będzie się utrzymywał. Jest to domena osób od 35 do 49 roku życia (32%), wśród których przeważają kobiety (51%), zamieszkujących miasta powyżej 200 tysięcy mieszkańców (30%). 40% e – konsumentów stanowią osoby średnim wykształceniem, 33% z wyższym, a 28% z niższym niż średnie.

W 2020 roku nastąpił bardzo wyraźny wzrost osób, które choć raz zamówiły coś w sieci. Wynosił on 11 punktów procentowych, co w rezultacie dało aż 73%. Na ten wynik niewątpliwie miała wpływ pandemia koronawirusa i związane z nią obostrzenia. Wiele firm przeniosło w całości swoją działalność do Internetu, a spora część rozszerzyła swoją dotychczasową ofertę o sklep e – commerce. Początek 2021 roku pokazał, iż tendencja ta będzie się utrzymywać, a być może jeszcze wzrośnie. 

Co najchętniej kupują konsumenci przez Internet w 2021 roku?

Rodzaj towarów zamawianych przez Internet zależy przede wszystkim od wieku i płci konsumenta. W przypadku kobiet jest to przeważnie odzież i rozmaite dodatki. Dużym zainteresowaniem cieszą się także kosmetyki, perfumy, obuwie, a także książki, płyty, filmy oraz bilety na wydarzenia kulturalne. Jeśli chodzi o mężczyzn, przeważają samochody i części samochodowe, sprzęt komputerowy i oprogramowanie, urządzenia RTV i AGD, a także ubezpieczenia i artykuły dla kolekcjonerów. 

Internetowe sklepy spożywcze również mogą się pochwalić wzrostem zainteresowania wśród konsumentów. Możliwość zamówienia żywności, chemii gospodarczej czy produktów dla zwierząt prosto do swojego domu cieszy się aktualnie rosnącą popularnością. Próżno jest szukać supermarketu online, który ma wolny termin dostawy na kolejny dzień – chętnych jest tylu, że nawet zakupy przez Internet wymagają czekania w kolejce. Niemniej jednak jest to bardzo dobre rozwiązanie dla osób zapracowanych lub mających ograniczenia związane z wychodzeniem z domu.

Polacy swoje zakupy w Internecie robią przeważnie w dni robocze, między godziną 8 a 17, czyli będąc w czasie pracy. W weekendy ruch jest zdecydowanie mniejszy, szczególnie w godzinach wieczornych.

Dlaczego robimy zakupy przez Internet?

Pandemia koronawirusa i lockdown mają niewątpliwy wpływ na wzrost sprzedaży w e – commerce, jednak nie są to jedyne determinanty tego zjawiska. Ponad 82% konsumentów najbardziej docenia możliwość robienia zakupów bez względu na porę dnia, przez całą dobę. Dla 75% osób główną zaletą są atrakcyjniejsze, niższe ceny produktów niż w sklepach stacjonarnych oraz brak konieczności dojazdu do sklepu i stania w kolejkach. 

Zakupy przez Internet miewają jednak też swoje wady. Kupujący zaliczają do nich między innymi brak aplikacji mobilnej danego sklepu i niedostosowanie serwisów do urządzeń mobilnych. Jest to niezwykle ważne z tego powodu, iż coraz częściej konsumenci dokonują zakupów przez smartfony lub tablety. Powodem do narzekań bywa też niewygodny sposób płatności – preferowane są szybkie przelewy lub płatność przy pomocy BLIKa oraz brak wybranej formy dostawy. Aż 61% osób najchętniej wybiera maszyny paczkowe, ze względu na ich dużą dostępność o wybranej porze i brak konieczności oczekiwania w domu na kuriera.

Jak konsumenci wybierają sklep internetowy?

Głównym, niezmieniającym się na przestrzeni lat kryterium wyboru sklepu online jest poziom cen. W pierwszej kolejności kupujący zwraca uwagę na koszt samego artykułu, a w drugiej na koszt i rodzaj przesyłki. Istotne są również opinie innych klientów o danym produkcie i obsłudze sklepu. Co ważne, wzrosła świadomość osób kupujących przez Internet, które coraz większą uwagę przywiązują do regulaminu sklepu, certyfikatu zaufania i warunków ewentualnej reklamacji bądź zwrotu. Nie da się ukryć, że przy dokonywaniu wyboru sklepu ważne są także aktualne promocje i wyprzedaże, programy lojalnościowe oraz sam wygląd strony i intuicyjność jej obsługi. Niewygodne, skomplikowane formularze składania zamówienia często prowadzą do tak zwanego porzucenia koszyka. Brak rzeczywistego zdjęcia produktu lub niedokładny opis również zniechęcają do realizacji zakupów.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *