Czy reklama podprogowa jest skuteczna?

Reklama podprogowa została zakazana w 1989 roku przez Radę Europy. Od tego czasu stosowanie przekazów podprogowych w celach marketingowych jest nielegalne. Czy reklama podprogowa jest faktycznie aż tak skuteczna, że powinna zostać zakazaną?

Reklama podprogowa to prezentacja prostego materiału reklamowego w czasie tak krótkim, by nie został on świadomie zarejestrowany przez osobę oglądającą przekaz. W przypadku wzroku bodziec nie może być emitowany dłużej niż 0,04 sekundy. Sugestia podawana w trakcie tak krótkiej ekspozycji (np. komunikat “jedz popcorn”) może zostać odebrana jako własna myśl, pomysł, bądź pragnienie. Jest to zatem podobny mechanizm jak w trakcie sesji hipnotycznej czy snu.

Reklamy tego typu były stosowane w kinie i telewizji na przestrzeni lat 50′-80′. Pierwsze eksperymenty z tego typu reklamami miały miejsce w 1957 roku, jednak nigdy nie udowodniono ich skuteczności.

Zdaniem środowiska naukowego przekaz podprogowy nie jest skuteczny i utrzymuje się jedynie przez kilka sekund po ekspozycji bodźca. Siła reklamy podprogowej jest zatem, zdaniem naukowców, przeceniana zarówno przez branżę marketingową jak i przez odbiorców reklam.

Dlaczego więc zakazano reklamy podprogowej, skoro nigdy nie dowiedziono jej skuteczności? Powodem takiej decyzji są kwestie etyczne oraz niepokój społeczny, związany z tego typu reklamami. Obecnie prezentowanie jakichkolwiek treści wbrew woli i bez świadomości odbiorcy jest nielegalne, co wydaje się stanowić zdrową granicę wyznaczoną branży reklamowej.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *